viernes, 3 de mayo de 2013

L'importància del llenguatge matemàtic en edats primerenques

Durant l'etapa de l'Educació Infantil el llenguatge matemàtic ha d'estar proper a la realitat dels nens i de les nenes, aplicant-lo a situacions de la seva vida quotidiana. Dins i fora de l'aula viuen i experimenten situacions que els ajudaran a entendre conceptes matemàtics.
Amb el material divers que tenim a l'aula (mobles, joguines,...) poden relacionar els objectes entre ells a partir de les seves qualitats. Segons la propietat que escollim els nens i nenes comparen els objectes i els classifiquen:



  • El més gran, el mitjà, el més petit.


  • El més llarg, el més curt.


  • El més gruixut, el més prim


  • El que pesa més, el que pesa menys
  • El més tou, el més dur
  • ...

Observen les formes que tenen els objectes propers i reconeixen algunes figures geomètriques (cercle, triangle, quadrat, rectangle).

Aprenen també a orientar-se en l'espai i a situar persones o objectes:

  • Davant de... /darrere de ...
  • Dalt de... /baix de...
  • Dins de... /fora de...
  • Al costat de... / prop de... /lluny de...
  • ...

Comencen a orientar-se en el temps, relacionant sempre el pas del temps amb els seus propis esdeveniments quotidians:

  • Abans, després.
  • Ahir, avui, demà.
  • El matí, la tarda, el vespre.
  • Observen i comencen a reconèixer algunes hores en el rellotge.
  • Els dies de la setmana, relacionant cada dia amb les coses que fem només aquell dia.
  • El calendari i els mesos de l'any, aprenent a reconèixer el mes en què estem.
  • Les estacions de l'any.

Fan seriacions d'elements seguint el criteri d'ordre: primer, segon, tercer,...

Aprenen a comptar quantitats petites d'elements per saber quants n'hi ha i resolen mentalment situacions senzilles que impliquen afegir o treure, arribant al final del cicle a poder fer càlculs fins al nombre 9. Podeu veure també el racó de càlcul d'aquesta web. Durant l'etapa d'Educació Infantil poden aprendre a recitar els nombres de memòria fins al 30 o fins al 40, però els seria molt difícil poder entendre i resoldre problemes amb aquestes quantitats.

Quan arriben a una conclusió podem demanar-los que ens expliquin com ho han fet per saber-ho (quines estratègies han utilitzat). Com en les altres àrees, en matemàtiques els nens i nenes poden permetre's d'equivocar-se i aprendre a partir dels seus errors.
 
 
Verónica Ruiz Rioja

No hay comentarios:

Publicar un comentario