Durant l'etapa de l'Educació Infantil el llenguatge
matemàtic ha
d'estar proper a la realitat dels nens i de les nenes, aplicant-lo a situacions
de la seva vida quotidiana. Dins i fora de l'aula viuen i experimenten
situacions que els ajudaran a entendre conceptes matemàtics.
Amb el material divers que tenim a l'aula (mobles,
joguines,...) poden relacionar els objectes entre ells a partir de les seves
qualitats. Segons la
propietat que escollim els nens i nenes comparen els objectes i els classifiquen:
-
El més gran, el mitjà, el més petit.
-
El més llarg, el més curt.
-
El més gruixut, el més prim
-
El que pesa més, el que pesa menys -
El més tou, el més dur
-
...
Observen les formes que tenen els objectes propers i
reconeixen algunes figures geomètriques (cercle, triangle, quadrat, rectangle).
Aprenen també a orientar-se en l'espai i a situar persones o objectes:
-
Davant de... /darrere de ...
-
Dalt de... /baix de...
-
Dins de... /fora de...
-
Al costat de... / prop de... /lluny de...
-
...
Comencen a orientar-se en el temps, relacionant sempre el pas del temps amb els seus
propis esdeveniments quotidians:
-
Abans, després.
-
Ahir, avui, demà.
-
El matí, la tarda, el vespre.
-
Observen i comencen a reconèixer algunes hores en el rellotge.
-
Els dies de la setmana, relacionant cada dia amb les coses que fem només aquell dia.
-
El calendari i els mesos de l'any, aprenent a reconèixer el mes en què estem.
-
Les estacions de l'any.
Fan seriacions d'elements seguint el criteri d'ordre: primer, segon,
tercer,...
Aprenen a comptar quantitats petites d'elements per saber quants
n'hi ha i resolen
mentalment situacions senzilles que impliquen afegir o treure, arribant al final del cicle a poder fer càlculs fins al nombre 9. Podeu veure també el racó de càlcul d'aquesta web. Durant l'etapa d'Educació Infantil
poden aprendre a recitar els nombres de memòria fins al 30 o fins al
40, però els seria molt
difícil poder entendre i resoldre problemes amb aquestes quantitats.
Quan arriben a una conclusió podem demanar-los que ens
expliquin com ho han fet per saber-ho (quines estratègies han utilitzat). Com en
les altres àrees, en matemàtiques els nens i nenes poden permetre's
d'equivocar-se i aprendre a partir dels seus errors.
Verónica Ruiz Rioja
No hay comentarios:
Publicar un comentario